15 november 2017

F-sör onsdag

Idag har vi arbetat med appen Vektor (finns till plattor, ej mobiler). 
Det är en matematik-app som utgår ifrån varje barns kunskapsnivå. 
Svårighetsgraden ökas när barnet befäst en kunskap. 


De som inte arbetade med Vektor byggde med geometriska figurer.
Sedan växlade vi så alla har haft tillfälle att göra båda sakerna



14 november 2017

Geometri Sörgården

Vi inledde vårt tema Geometri med att höra en saga om Cilla cirkel, Kalle kvadrat, Trilla triangel och Rudolf rektangel. De hade ingenstans att bo, men så kom de på att de skulle bygga ett hus med hjälp av sina geometriska former. 


Vi ritade hus där alla fyra syskonens geometriska former finns med. 


En husvagn kan man också bo i.


Ett hus med många geometriska former. 


Efter rasten gick vi på en promenad och letade olika geometriska former, vi hittade massor av cirklar, trianglar, kvadrater och rektanglar. 


Efter lunchen spelade vi ett spel med geometriska former, det blev ett diagram med formerna. 




Fredag - spökskrift (F-sör)

Idag har vi arbetat med ASL- Att Skriva sig till Läsning.
Vi har använt lärplattorna och skrivit spökskrift. 


Sedan letade vi efter bokstäver i namnet och ringade in dem. 



Geometri Norrgården

Nu har vi startat vårt tema: Geometri.
Det kommer vi att arbeta med hela november månad. 


Idag jobbar vi med formerna cirkel triangel kvadrat rektangel.


Vi uppmärksammar även att det är barnboksveckan den här veckan. 

23 oktober 2017

Gipsäpplen

Mattias tog med sig en hel påse med paradisäpplen till alla i F-klass. 

Vi doppade små gipsremsor i vatten. 

Lindade dem runt äpplet. 

Slätade till så att inte hålen syntes. 

Efter två till tre lager med gips var äpplet klart. 

Nu får de hänga på tork till jul, då ska vi måla dem. 

Norrgården gjorde äpplen idag och Sörgården gjorde förra veckan. 
Några barn har hjälpt till att göra äpplen till de barn som inte var på plats. 


Lgr11
Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.

Centralt innehåll förskoleklass
Skapande och estetiska uttrycksformer
Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.

Centralt innehåll årskurs 1-3
Redskap för bildframställning
Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten. 




18 oktober 2017

Krokodilträsket

Idag när F-sör gick till skogen kom vi till ett krokodilträsk, fullt med hungriga krokodiler. Som tur var hade alla med sig varsin brädbit som vi fick använda för att ta oss över. Men hur ska vi göra för att ta oss över? Först fick grupperna diskutera och sedan prova sig fram. 


Varje grupp bestod av 4-5 barn som samarbetade.
Uppgiften var löst när hela gruppen hade kommit över till andra sidan. 


När vi kom över till andra sidan så provade de flesta att klättra i träd. 
Foto: Noah


Mycket samarbete även i kojbygget. Foto: Noah

17 oktober 2017

Höstlöv och höstträd

Välj tre papper, rita av mallen på ett papper. 


Häfta ihop pappren och klipp ut. 


Häfta en klammer till och vik ut löven. 


Trä igenom en tråd att hänga upp med. 
Många instruktioner och moment att komma ihåg. 
Om du inte kan, fråga en kompis. 

Kom in och titta på våra fina löv som hänger på pinnen i taket på Sörgården. 
Norrgården kommer att göra en annan dag. 


Höstträd som vi gjort genom att rita av handen och trycka löv med fingeravtryck. 
Kom in och titta på alla fina träd som hänger inne på Norrgården. 
Sörgården kommer att göra en annan dag.