12 oktober 2016

Rundan - motorikträning

I väntan på vårt inlägg från utflykten så kommer lite bilder från vår runda idag. 



Kluriga vägar, spring och mycket träning för grovmotoriken. 





Lgr11

Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. 

Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar 

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter och vistelse i olika naturmiljöer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva.  


03 oktober 2016

Vi räddar Trulle och Trulle



De som vi ska berätta nu är en saga, 
men det kan kännas som att det är på riktigt...



Vi räddar Trulle och Trulle 
Först kom Regin och började prata, så Camilla blev lite rädd. Han 

berättade att det var två troll som behövde hjälp. För häxorna ville 
fånga trollen, för de var bra på att göra uppfinningar så att man kan lära 
sig att läsa. Vi ville hjälpa till att rädda Trulle och Trulle. För att ta sig genom 
portalerna måste man säga ”Trulle-rulle-bulle”. När vi gick genom första 
portalen hamnade vi i Trollskogen. Vi letade efter en liten stege på 
träden. Då skulle vi mäta en hopprepslängd från trädet. Då fick vi en 
ledtråd, det var stenar med siffror. Vi gjorde det som en klocka, det var ett 
rimord. På ledtrådspappret fanns en docka. Vi såg Regin i trädet, han 
vakade så inte häxorna kom och tog oss. Trulle och Trulle var i fara. Vi gick 
vidare och såg en orm då måste vi ta på osynlighetsväven. Då kom det 
en stege på ett träd, då skulle vi mäta två hopprepslängder. Där hittade 
vi en till ledtråd två stenar med K och O. Ko-sko, på ledtrådspappret fanns 
en sko. Sen kom vi till andra portalen som ledde till snickarstället. Där 
brukade Trulle och Trulle göra uppfinningar. Sen gick vi vidare och då kom 
vi till häxområdet. Då skulle vi ge dem kartan så häxorna hittar till 
ljudkällan. Sen fick vi gå in i spindelnätet, det var tre jättespindlar och en 
bäbisspindel. Sen gick vi vidare och kom till en blå portal med bokstäver 
gjorda av pärlor, en var ett J. När man gick in i portalen så var ljudkällan 
där. Sen gick vi en ganska lång bit och då hörde vi häxor. Då låg det fyra 
ormar på stigen, då fick vi ta på osynlighetsväven. När vi kom till nästa 
stege hittade vi en lista som var genomskinlig vi fick lägga den på 
lösenordslappen. Då fick vi titta på bilderna docka, sko, myra. Tillsammans 
stod det ”titta bakom stubben”. Sen hittade vi Trulle och då fick vi skynda 
till portalen och säga ”bulle-rulle-Trulle”. Då var vi i verkligheten. Vi 
lyckades ta med Trulle och Trulle till verkligheten så de är räddade från 
häxorna. 

/ Barnen i f-klass har återberättat vårt äventyr i skogen och sedan har alla varit med och bloggat om det. 


 
potal till trolen.


 
n stege till ledtrådana


1 klåka
 

rymkata
 
 
öglan regin

en orm såm liger på marken
 
 
stenen bostevä
 

PÅTAL
VI JIK EJKNÅ PÅTALN



öpfinarplatsen
trule och trule elskar at upfina saker.
trule trule är tvilin
 
 

  häksonas gryta

 

 
hexorna adä katan jud selan. 
 


en led  tråd.
klapa 4
 

 
hexor fona os


 
vi hta det i 1 tret.


 
vi läste dåka sko myra


 
vihtatkltrlä
 

potal
till våra land













29 september 2016

Matematik

Efter att fyrorna läst för oss så arbetade vi med matematik på olika sätt (kombinerat med lek i grupp om fyra). 

Multilink tränar konstruktion 

Buss-spelet tränar addition och subtraktion

Lego tränar konstruktion 

Skattkistan tränar addition och subtraktion 

Kaplastavar tränar konstruktion 


Grodspelet tränar addition och subtraktion 

Några fortsatte att skriva på bloggen om vårt äventyr i skogen. Förhoppningsvis blir vi klara med det sista imorgon så att ni får läsa om allt spännande vi var med om. 


26 september 2016

Musikatörerna


Vi har varit på en konsert med en Blåsorkester men herr Drill trodde att det hette FLÅS-orkester. Det heter blåsorkester för att det är många blåsinstrument. Vi fick lära oss nya ord om musik tex det finns toner som heter A o C. Vi fick lära oss att dirigera. 
/Barnens ord



Vi har varit till Storsjöteatern och lyssnat på Musikatörerna, en blås-symfoniorkester. Vi har fått höra många olika instrument som bl.a. fagott, oboe, valthorn, trumpet, klarinett, tvärflöjt. När vi fick vara med och dirigera fick vi lära oss hur man visar olika takter, hur man ökar och minskar både styrka och hastighet på musiken. Vi fick uppleva hur samma berättelse kan bli helt olika beroende på vilken musik som spelas, glad, sorgsen eller läskig. En upplevelse med ett riktigt härligt gäng som verkligen bjöd på sig själva så vi fick en spännande och intressant musiklektion tillsammans med Dirigenten, herr Drill, kompositören och blås-symfoniorkestern.

En stor eloge till alla barn i f-klass som visade att de vet hur man för sig när man är inbjuden att få uppleva musik. 




23 september 2016

Skogen


Idag gick vi till skogen. När vi var där fick vi veta att Camilla hade träffat Regin igen, han hälsade att häxorna hade hittat kartan som visar vägen till ljudens källa. Så nu håller häxorna på att lära sig läsa. 

När vi var i skogen så hjälptes vi åt att återberätta hela äventyret om när vi räddade Trulle och Trulle. Camilla skrev ner så att alla kan få berättelsen och klistra in i sin Berättarbok. Vi hann tyvärr inte leka i skogen den här gången men nästa vecka ska vi ha en lång lekstund i skogen. 

När vi kom tillbaka till skolan så var det några barn som svarade på de kommentarer som vi fått på bloggen. Stort tack till er som skrivit kommentarer för då blir det synligt för barnen att det finns en mottagare till det vi skriver samt att de får insikt i att man kan kommunicera via digitala medier. 

Vi var också till biblioteket och lånade böcker sen avslutade vi veckan med lite massage. 

Trevlig helg


21 september 2016

Oj oj vilket äventyr


Även fast det är en saga så kan det kännas som att det är på riktigt...

Idag har vi tränat på samarbete och problemlösning minsann. 
Vilken tur att vi hann rädda Trulle o Trulle innan häxorna kom och tog dem.

Vad som hände? Det får ni fråga era barn om. 

19 september 2016

Minnesträning

Idag fick vi i uppdrag av ugglan Regin att träna mer på att smyga. 



Medan sjörövarkaptenen gick och vaktade i skogen skulle barnen försöka ta sig en sträcka på stigen. 



När sjörövaren kommer gäller det att ligga blixtstilla för att inte bli upptäckt 



I slutet på stigen gällde det att memorera en hemlig kod och ta sig tillbaka till start.