19 mars 2014

Gosedjurs matematik

I dag jobbar vi med matematik med hjälp av gosedjuren. Barnen var indelade i två grupper. För att barnen ska få en förståelse för vad man gör i matematik så är det viktigt att jobba praktiskt med konkreta material. Då passar vi på att använda gosedjuren som konkret material.

GRUPP 1 FÖRSTA PASSET



Vi började med att sortera efter storlek, minst till störst. 
Då gäller det att jämföra sitt djur med de andra är det 
större eller mindre, för att till slut hitta rätt plats. 



Sen sorterade vi efter vilka färger de har. 



Vi gjorde ett diagram och tittade vilka det var flest och färst av.
Om ni inte känner till begreppet färst så fråga era barn.



Efter det sorterade vi utifrån vilka sorter de är. 



Vi gjorde ett nytt diagram och tittade vilka det var flest av och om det var några som det var lika många av. En elev upptäckte att antalet blir som en sorts mönster 1 1 2 7 2 1 1






GRUPP 2 ANDRA PASSET


Andra gruppen började också med att sortera efter storlek, minst till störst. 

Ibland är det riktigt klurigt att se om djuret är större eller mindre, 
då får vi hjälpas åt. Lättast var det att se om vi tittade uppifrån. 



Efter det sorterade vi utifrån vilka sorter de är. 



Utifrån sorteringen gjorde vi ett diagram och tittade vilka det var lika
många av och om det var något antal som inte fanns i fler djursorter.
.


Efter det sorterade vi efter vilka färger de har. 




Vi gjorde ett nytt diagram och tittade vilken färg det fanns flest och färst av. 
En elev upptäckte att de vita var fyra stycken och att de bruna var fyra+fyra, 
då passade vi på att prata om hälften och dubbelt.


                                   Tänk så mycket roligt man kan göra i matematik!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar