I dag jobbar vi med matematik med hjälp av gosedjuren. Barnen var indelade i två grupper. För att barnen ska få en förståelse för vad man gör i matematik så är det viktigt att jobba praktiskt med konkreta material. Då passar vi på att använda gosedjuren som konkret material.
GRUPP 1 FÖRSTA PASSET
Vi började med att sortera efter storlek, minst till störst.
Då gäller det att jämföra sitt djur med de andra är det
större eller mindre, för att till slut hitta rätt plats.
|
Sen sorterade vi efter vilka färger de har. |
Vi gjorde ett diagram och tittade vilka det var flest och färst av. Om ni inte känner till begreppet färst så fråga era barn. |
Efter det sorterade vi utifrån vilka sorter de är. |
Vi gjorde ett nytt diagram och tittade vilka det var flest av och om det var några som det var lika många av. En elev upptäckte att antalet blir som en sorts mönster 1 1 2 7 2 1 1
|
GRUPP 2 ANDRA PASSET
Efter det sorterade vi utifrån vilka sorter de är. |
Utifrån sorteringen gjorde vi ett diagram och tittade vilka det var lika många av och om det var något antal som inte fanns i fler djursorter. |
Efter det sorterade vi efter vilka färger de har. |
Tänk så mycket roligt man kan göra i matematik!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar