Igår när jag gick i skogen så kom det en Uggla flygande, den landade framför mig på stigen. Ugglan hette Regin och den kunde prata, den berättade att två små troll som heter Trulle och Trulle är i stor fara för några häxor försöker fånga dem. Häxorna har hittat en gammal bok med häxbrygder, men de kan inte läsa eller räkna. Men häxorna har hört att de två trollen är duktiga på att både läsa och räkna, så nu ska häxorna fånga dem och tvinga Trulle och Trulle att lära dem läsa. Trollen har flytt från sitt hem, men i all hast så tappade de uppfinningssaker så häxorna har lyckats spåra dem. Nu är det bråttom för häxorna är nära Trulle och Trulle. Ugglan Regin undrar om det finns någon som är modig nog att våga rädda de två trollen.
I förskoleklass finns det många modiga barn som vill rädda Trulle och Trulle.
Trulle och Trulle har satt upp små stegar där de placerat ut klurigheter som vi måste lösa för att hitta dem.
Första klurigheter ligger 1 hopprepslängd från trädet med stegen. |
ORM! - det är en fälla som häxorna lagt ut för att fånga Trulle och Trulle. Vilken tur att vi har en magisk osynlighetsväv så att vi kan ta oss förbi den.
Vi vandrar vidare och kommer till ett träd till med en stege på. Nästa ledtråd låg 2 hopprepslängder från trädet med stege. Hur låter de här två bokstäverna?
Hur låter det om man sätter ihop dem?
Ko - finns det någon bild på bildkartan som rimmar på ko?
Vi kommer till en ny portal, undra vart den kan leda?
Det var ingången till Trulles och Trulles uppfinningsplats. Här samlar vi kraft för att våga oss vidare i äventyret.
Nu blir det lite läskigt, vi har kommit till häxornas plats. Här ska vi lämna en karta så att de hittar till ljudens källa. Om man ska kunna lära sig läsa måste man kunna höra skillnad på olika ljud och höra hur de låter tillsammans. Hoppas häxorna hittar till ljudens källa för då behöver de inte fånga Trulle och Trulle.
Den häxbrygden ser inte så god ut...
Usch vilka läskiga jättespindlar det var i och bredvid nätet, tur att barnen i förskoleklass är så modiga att de vågar klättra igenom ändå.
Undra vart vi kommit nu?
Det var portalen till ljudens källa...
Vi måste skynda oss vidare så vi hittar trollen före häxorna. På tredje ledtrådsplatsen kom en kluring: vi använde ett hopprep på första ledtråden och två hopprep på andra ledtråden. Hur många hopprep ska vi mäta med den här gången?
Efter att vi mätt hittade vi en sten som det stod ELISABET på, hur många stavelser är det i Elisabet? Vi klappade och räknade, efter en del klurande kom vi fram till att det var fyra. Har vi något på bildkartan som rimmar på fyra?
Oops! Ormar = häxfälla!
Fram med osynlighetsväven.
Vi klarade oss förbi och är framme på fjärde ledtrådsplatsen. Snabbt mäts det med fyra hopprep. I en trädstam hittar vi en genomskinlig ordkarta. Hur ska vi lösa det här? Efter en del klurande löser vi det hemliga meddelandet och ger oss iväg. Nu är det bråttom att hinna före häxorna.
Vi hann!!
Vilket spännande äventyr!! Vad modiga ni var!!
SvaraRaderaTack!
RaderaAnna (Noahs mamma) vad spännande, och vad tur att ni barn är så duktiga på att klura ut gåtor!
SvaraRaderaTack så mycket!
RaderaÅh, så härligt! Jag hade gärna varit med! Vilken tur att barnen var så modiga att de tillsammans kunde rädda Trulle
SvaraRaderaChristine (Camillas äventyrspedagogkompis)
Gärna det hade varit roligt
RaderaJättemodiga barn! Vilket äventyr!
SvaraRaderaDet var lite läbbigt och kul!
RaderaVilken härlig dag. Otur att Oskar missade detta äventyr. Men med våran härliga,kluriga personal så är jag säker på att dagarna fylls av bra och spännande saker alla andra dagar också.
SvaraRadera