17 februari 2016

Matematik

Idag har vi använt oss av bowling när vi har tränat på hur talet 6 kan delas upp dvs vilka tal som kan adderas för att bli summan 6. Barnen samarbetade två och två. 



Detta gör vi bla för att på ett lekfullt sätt automatisera talkamrater så att barnen inte behöver räkna på fingrarna vad tex 4+2 blir. 


Lgr11 matematik 

Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen. 

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. 


Centralt innehåll åk 1-3:
  • Naturliga tal och hur de kan användas för att ange antal. 
  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer. 

Kunskapskrav åk 3:
Eleven kan använda huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten när talen och svaren inom heltalsområde 1-20. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar