24 januari 2017

En klurighet


Idag fick barnen en klurig figur att fundera över, vad kunde det vara för svart ritat på tavlan? (svarta figuren, då utan siffror och bokstäver). 

Hatt, tjockt upponer vänt T eller vad kan det vara? Skolan, sa en elev, det ser ut som Norrgården, Sörgården och Mellangården. Det stämmer, det var en ritning av skolan uppifrån. 

Vi funderade på vilka olika saker vi har på vår skolgård och vart de finns i förhållande till huset. När vi hade klurat ut det så ritade vi dit dem. Barnen konstaterade att det finns många saker på vår skolgård och många ställen att leka på. Vips så var första lektionen slut. 

Lektion två pratade vi om vart de tycker att de vuxna behöver finnas på skolgården, vid klätterställning, backen, klättertaket, cykelrampen och innebandy var det flest barn som ville ha en vuxen nära. De ställlen barnen (2-3) är rädda för att vara på är klätterställning och backen för där kan man göra illa sig. Sen fick varje barn viska vart på skolgården de tycker bäst om att vara. Att de viskade var för att de inte skulle färgas av varandra utan känna efter vad de själva tycker. 

Denna vecka gör alla klasser skolgårdskartläggning och så här gjorde vi i f-klass. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar