17 oktober 2014
Addition och Subtraktion
Idag har vi spelat matematikspel där vi tränar på hur additionstecket (+) och subtraktionstecknet (-) fungerar. + ökar och - minskar antalet saker.
15 oktober 2014
Geometri
Just nu jobbar vi med geometri och framför allt med formerna, triangel, kvadrat, rektangel och cirkel.
Varför gör vi då detta arbete?
I Läroplanen för grundskolan står det att man i ämnet matematik i åk 1-3 ska arbeta med:
- Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
För att befästa kunskaper i ett ämne behöver man få arbeta med det vid flera tillfällen och på flera olika sätt. I förskoleklassen innebär det allt från att gå promenad och leta efter olika geometriska former till att använda händerna och bygga formerna. Idag har barnen gjort konstverk med hjälp av olika geometriska former. Kom gärna in och titta, de sitter uppsatta på väggarna i rummen med, blå matta, röd matta och lego.
14 oktober 2014
Diagram
I väntan på att fruktstunden skulle börja så var det några barn i ena gruppen som började "undersöka" hur många barn som hade clementiner osv... Ett gyllene tillfälle att fånga det som barnen själva funderar över. Så vi gjorde ett diagram för att se vilken frukt som flest barn hade och vilken var det färst som hade (få, färre, färst). Vi pratade även om vilka frukter som det fanns lika många av och hur många olika sorters frukt det var. Så idag var det matematik i vardagen.
07 oktober 2014
02 oktober 2014
01 oktober 2014
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)