17 november 2015

Snö!

Äntligen trillar det snö från skyn. Att arbeta inomhus var inte att tänka på, istället stannade vi ute och oj så mycket aktivitet det var. 


Snögubben Olof får ett öga. 

Sen fick han ett helt slott. 

Traktorerna lastade rundbalar i snygga högar. 

Rundbalarna fick bli en koja istället.   

Ska man kasta snöboll kan det vara bra att ha en fästning att skydda sig bakom. 

När barn från flera klasser hjälptes åt blev det en stor fästning till. 

Vilken byggardag!

12 november 2015

Nationella läsdagen

Idag fick alla barn varsin liten bok som de klarar av att "läsa", oj vilka stolta barn det var. Utöver det var det många aktiviteter på gång. 


Några tränade på att "spökskriva". Vi tränar på att skriva på en dator och nästa vecka ska vi börja "spökskriva" berättelser. 


Några arbetade med att bygga med kaplastavar. Att få sådana här konstruktioner att stå kvar kräver matematiskt tänkande. 


Mönster är en viktig del inom matematiken, att se skillnader och likheter. Att bygga pärlplattor enligt mönster är ett bra sätt att träna matematik samtidigt som man tränar finmotoriken. Att träna finmotoriken är viktigt så att man kan hantera en penna när man ska skriva. 



Lycko är ett material där man kan träna både matematik och svenska. Den här gången handlar det om att klura ut vilka saker som hör ihop. 




11 november 2015

Matematik i skogen

 
Vi har varit ute i skogen. Vi har arbetat med matematik, då fick vi stå i ett led. Vi tränar "i mitten, längst bak, längst fram, näst längst fram och näst sist". Camilla tog på kort på oss så att ni skulle kunna se vad vi har gjort. Vi kunde se kyrkan när vi gick till skogen.


05 november 2015

Bråk

Idag gjorde vi en mattekluring på fruktstunden. 


Om man har ett äpple och delar det på mitten, hur många räcker det till då?


Det blir två halvor (1/2) och det räcker till två barn. Om vi delar halvorna på mitten, hur många bitar får vi då?


Det blev fyra och det heter fjärdedelar (1/4). Två fjärdelar är lika mycket som en halv, tre fjärdedelar är nästan ett helt äpple och fyra fjärdedelar är lika mycket som ett helt äpple. 

Om vi delar fjärdedelarna på mitten hur många bitar får vi då?


Det blev åtta och det heter åttondelar (1/8). Två åttondelar är lika mycket som en fjärdedel, fyra stycken är lika mycket som ett halvt äpple. Vi pratade om vad som är störst, en åttondel eller en fjärdedel. 

Sen undersökte vi hur många bitar det blev om man delade åttondelarna på mitten. Det blev sexton stycken och då heter det sextondelar (1/16). Fyra sextondelar blev lika mycket som en fjärdedel. 

En elev klurade ut att om vi hade delat sextondelarna på mitten så skulle det ha blivit 32 delar (1/32). 

Genom en så enkel aktivitet har vi börjat träna på bråk och hur man skriver dem 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 och 1/32. Tänk så mycket matematik det finns i vardagen. 


Skogen onsdag

Oj så spännande!
Vi hade satt oss i en cirkel och upptäckte att vi satt mitt i resterna från ekorrens måltid. 



Plötsligt såg vi ekorren som hoppade mellan grenarna, oj så spännande! Barnen var alldeles tysta...


Vi hittade kottar som ekorren ätit på och kottar som en mus ätit på. Hur kan man se skillnad på det?


Trulle och Trulle hade följt med oss ut i skogen och vi fick höra en saga om hur det gick till när de uppfann "prathjulet". Trulle och Trulle hade tagit med kort som de ville att vi skulle göra meningar till tex. "En gås". 

13 oktober 2015

Massage

Jag får nästan varje dag frågan "ska vi ha massage idag?" Idag var det äntligen dax (fre o mån). 


De är verkligen duktiga på att både massera och slappna av, det är så lugnt och skönt, nästan så massörerna slappnar av lite för mycket och hamnar i dvala... ;-)

Geometri






Vi har pysslat gubbar. Vi använde papper och lim. Vi tog papper och ritade runt former och klippte ut dem sen limmade vi dem på ett svart papper. Sen när vi var klar så gedde vi det till Camilla våran fröken. 






Vi gjorde hus och saker av  rektanglar, fyrkanter och små rektanglar och cirklar. Jag byggde en maskin med olika knappar och saker. Jag byggde med fyrkant, runda cirklar, avlång och små fyrkanter och trekanter.