05 november 2015

Bråk

Idag gjorde vi en mattekluring på fruktstunden. 


Om man har ett äpple och delar det på mitten, hur många räcker det till då?


Det blir två halvor (1/2) och det räcker till två barn. Om vi delar halvorna på mitten, hur många bitar får vi då?


Det blev fyra och det heter fjärdedelar (1/4). Två fjärdelar är lika mycket som en halv, tre fjärdedelar är nästan ett helt äpple och fyra fjärdedelar är lika mycket som ett helt äpple. 

Om vi delar fjärdedelarna på mitten hur många bitar får vi då?


Det blev åtta och det heter åttondelar (1/8). Två åttondelar är lika mycket som en fjärdedel, fyra stycken är lika mycket som ett halvt äpple. Vi pratade om vad som är störst, en åttondel eller en fjärdedel. 

Sen undersökte vi hur många bitar det blev om man delade åttondelarna på mitten. Det blev sexton stycken och då heter det sextondelar (1/16). Fyra sextondelar blev lika mycket som en fjärdedel. 

En elev klurade ut att om vi hade delat sextondelarna på mitten så skulle det ha blivit 32 delar (1/32). 

Genom en så enkel aktivitet har vi börjat träna på bråk och hur man skriver dem 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 och 1/32. Tänk så mycket matematik det finns i vardagen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar