17 februari 2016

Svenska

Idag har vi arbetat med förberedande läsinlärning och läsning. 


Vilket ljud börjar ordet på?


En del tittar på ordbilden andra väljer att läsa orden. 


På musikstunden före lunch sjöng vi två alfabetssånger. 
"ABCDEFG, alfabetet börjar med
  HIJKLMN, är de sju som kommer sen..."

"A, är en apa som äter banan
B, är en brandbil som far runt i stan
C, är en cykel med tre stycken hjul
D, är en daggmask som inte har kul
Vi vet, ja vi vet, för vi kan vårt alfabet"


Lgr11 svenska

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. 

Centralt innehåll åk 1-3:
  • Alfabetet och alfabetisk ordning.
  • Sambandet mellan ljud och bokstav.


Matematik

Idag har vi använt oss av bowling när vi har tränat på hur talet 6 kan delas upp dvs vilka tal som kan adderas för att bli summan 6. Barnen samarbetade två och två. 



Detta gör vi bla för att på ett lekfullt sätt automatisera talkamrater så att barnen inte behöver räkna på fingrarna vad tex 4+2 blir. 


Lgr11 matematik 

Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen. 

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. 


Centralt innehåll åk 1-3:
  • Naturliga tal och hur de kan användas för att ange antal. 
  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer. 

Kunskapskrav åk 3:
Eleven kan använda huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten när talen och svaren inom heltalsområde 1-20. 

12 februari 2016

Olika-lika


Ibland har Camilla på sig olika strumpor för att vi ska bli påminda om vad bra det är att vi är olika så att vi kan lära oss saker av varandra. 

Idag har vi även funderat på vilka saker som är lika på två barn. Båda hade öron, ögon, ögonbryn, ögonlock, lungor mm. Olika men ändå lika. 

I lgr11 står det att
Skolan ska gestalta och förmedla människors lika värde. 

10 februari 2016

Gosedjuren


Idag var det många gosedjur som fick följa med på vår runda. 


Efter samlingen fick de hjälpa oss att sätta alla sifferkort i rätt ordning på tallinjen. 


De barn som inte hade presenterat något gosedjur igår fick göra det idag. 


Samling

Tänk så mycket man kan få in i en samling, idag har barnen själva upptäckt massor av saker. 



Förutom dagens datum och namnsdag har vi pratat om antal bokstäver i namnet och hur man säger ordningstalen (första, andra, tredje osv). Dagens namn IRIS är ett namn, en blomma och en del av ögat samt att det var som ett mönster (varannan bokstav är i). Vi har pratat om udda/jämna siffror och jämfört vad det är för skillnad på dem. Sen fick vi lära oss hur man skriver siffrorna på Arabiska. Vilken tur att vi är olika och kan lära av varandra. 




09 februari 2016

Samling

När vi har samling får ett barn hjälpa till med almanackan. De klurar vilken dag och datum det är samt vem som har namnsdag. De flesta barnen skriver namnsdags-namnen med gemener, visst är de duktiga. 



Vi sätter även upp bilder för att synliggöra hur dagen ser ut. 

Gosedjur

Idag har vi startat vårt tema med gosedjur. De barn som hade kommit ihåg läxan att ta med ett gosedjur fick presentera det för gruppen, ett sätt att träna sig på att prata inför gruppen. 


Vi pratade även om vilka fler saker vi kan göra med gosedjuren. Barnen hade många bra förslag. 



För att det ska fungera att ha med gosedjuren på lektionerna så har barnen själva bestämt regler. Det visade sig att det var samma saker som de själva tränar på för att vi ska ha arbetsro. 

- sitta/ligga still
- vara tyst och lyssna
- koncentrera sig

Vi kommer att ha gosedjur som tema fram till sportlovet. Barnen får självklart ta med sitt gosedjur hem på kvällen och sedan ta med det igen nästa dag. De behöver ha samma gosedjur varje dag.