10 maj 2017

NTA

Vad tror ni att vi klurar på idag?

04 maj 2017

Utepass + ljudskåpet

Vi har krupit in i ett björnbo och plötsligt vaknar björnen. Hur tar vi oss snabbast ut?


Vi testar ett förslag och tar tid hur lång tid det tar innan alla kommit ut. 





Några barn kom på att om vi trär slangen över kompisen bredvid så går det nog snabbare. Vi testar. 


Det gick snabbare. 


Vi fortsatte med uppdragsmatematik med tärning och avslutade med "tummen utvärdering". De flesta gjorde tummen upp för dagens första lektion. 


Efter att fyrorna hade läst för oss så var det några killar som arbetade med ljudskåpet. 


Man tar en sak, lyssnar vilket ljud den börjar på...


...och stoppar in den på rätt plats i ljudskåpet. 

Tanken var att några barn skulle skriva på bloggen och svara på kommentarer men eftersom vi inte hade något internet så gick inte det. Vi får se när nästa tillfälle ges, som ni förstår tar NTA en hel del tid och energi. Hoppas ni har läst barnens fina dokumentationer i hallen, 1/3 byts ut vid varje NTA pass (tis-tors), så håll koll. 



02 maj 2017

FolkUngaPatrullen

Idag fick vi vara med om en spännande föreställning med FolkUngaPatrullen. 



Alla Gittans gitarrer hade blivit stulna från hennes gitarrfabrik. Vi fick åka båt med Kapten Blötöga över sjön så att vi kunde hjälpa Gittan att leta efter gitarrerna. 


Det var häxan Judith som hade stulit alla gitarrer, hon tänkte använda dem som brasved. Men om hon lämnade tillbaka gitarrerna så fick hon lära sig spela och det fick vi med som belöning för att vi hade hjälpt till att hitta gitarrerna.


Många duktiga gitarrister i spelartagen. Titta gärna i Berättarbökerna så får ni veta mer om vårt äventyr.  

26 april 2017

NTA och magiska teckningar

NTA - Natur och Teknik för Alla

I f-klass arbetar vi med en låda som heter Fast och flytande. 

Barnen arbetar i mindre grupper med 2-4 barn. 


Varje tillfälle använder vi samma material och samma arbetsgång för att undersöka olika egenskaper. Idag handlade det om stapla. 


Barnen får diskutera och komma överens om de tror att materialet går att stapla eller ej. 


Nästa steg är att undersöka vilka saker som går att stapla eller ej. En grupp lyckades stapla alla saker. Hur gör man för att stapla bollar? Läs barnens dokumentationer i hallen så får ni veta. 


Idag tittade vi på Noahs magiska teckning med draken som flög omkring. Nu har alla barn fått göra sina teckningar magiska så den som vill får ta hem sin teckning. För den som vill prova hemma heter appen Quiver. 

13 april 2017

Glad påsk


Alla i förskoleklassen är utklädda, hoppas vi vinner vandringspriset. Innan vi får veta ska vi gå en tipsrunda 



Kluriga frågor på tipsrundan.



Tillsammans med åk 3 vann vi vandringspriset. 




Sen var det dax för ägg-jakt. Det gällde att kolla riktigt noga så att man hittade rätt par. 



Hur många kan det vara i burken?
Ingen prickade in rätt svar men nästan alla gissade väldigt nära, en för mycket eller en för lite. Som tröstpris fick alla en tärning var, som de får ta med hem. (De som var lediga får en tärning efter påsklovet). 


Vi skickade ett foto på alla påskfina till Lina.





05 april 2017

Programmering - sortering



Först fick de komma överens om hur de skulle sortera. 

Sedan ta kort på hur de sorterat och beskriva i text. Vi arbetade i appen ASL-skrivbok. I hallen kan ni se dagens arbeten. 



De parade även ihop bild med rätt ord. 




Lgr11
Dessa områden har vi berört i samband med dagens lektioner

Syfte
Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
• skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
• kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften,
• skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,
• utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, och


Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll.

Språk och kommunikation
• Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud.
• Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap.
• Digitala verktyg och medier för kommunikation.

Skapande och estetiska uttrycksformer
• Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.

Natur, teknik och samhälle
• Olika sätt att utforska företeelser och samband i natur, teknik och samhälle, till exempel genom observationer, mätningar och samtal om iakttagelser. Hur elevnära företeelser och samband kan beskrivas, till exempel med ord och bilder eller enkla tabeller och diagram.
• Demokratiska värderingar och principer, i sammanhang som är bekanta för eleverna. Hur gemensamma beslut kan fattas och hur konflikter kan hanteras på ett konstruktivt sätt.
• Sortering och gruppering av växter och djur samt namn på några vanligt före kommande arter.