08 oktober 2015

Barnen har återberättat äventyret

Först gjorde vi en mindmap för att komma ihåg alla saker som vi såg och var med om i äventyret. Sedan hjälptes barnen åt att göra en berättelse om hur det gick till när vi räddade Trulle och Trulle.





Trulles och Trulles värld

Ugglan Regin berättade att någon måste rädda Trulle och Trulle innan häxorna hinner ta dem. Vi ville det. För att komma in i trollens värld fick vi gå genom en portal. Vi fick ta rep för att mäta med för att hitta var ledtråden låg gömd. Det var siffror på stenar, de blev en klocka som rimmade på docka. Häxorna hade lagt ut ormar, då fick vi ta på oss osynlighetsväven. Sen kom vi till en stege då fick vi mäta med två rep, där var det två stenar K-O, ko rimmade på sko. Trulle och Trulle hade tappat saker som ledde till uppfinnarplatsen. Sen kom vi fram till en häxkittel med ormar, spindlar och en mus. Där skulle vi lämna en karta till häxorna så att de skulle hitta till ljudkällan, så att de kunde lära sig läsa så att de kunde läsa sin bok med häxrecept. För att komma vidare fick vi klättra genom ett spindelnät med stora och små spindlar. Sen kom vi till ljudkällan, det var pärlbokstäver i den. När vi kom till den tredje ledtråden var det en stor sten som det stod Elisabet på. Elisabet hade fyra klapp och fyra rimmade på myra. Sen kom det ormar igen, då fick vi ta på oss osynlighetsväven för att ta oss förbi. Vid den sista stegen fick vi mäta med fyra hopprep. Då hittade vi en kodnyckel att lägga på bildkartan. När vi läste på docka,sko och myra stod det ”titta bakom stubben”. Då hittade Nicolina Trulle bakom en stubbe. Vi tog med honom till skolan. Vi gick genom en portal för att komma ut ur trollskogen och tillbaka till verkligheten.

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut. Hejdå!

 

 

 

Rädda Trulle och Trulle

Ugglan Regin berättade att Trulle och Trulle var i fara. Vi behövde träna på att smyga så att vi kunde rädda dem. För att komma in i trollskogen var vi tvungen att gå igenom en portal och vi behövde säga lösenordet ”Trulle, rulle, bulle”. Det var en stege på ett träd och då skulle vi mäta med ett hopprep. Vi hittade stenar med siffror på. Vi gjorde en rund cirkel, det blev en klocka. Då tittade vi på bildkartan vilken bild som rimmade på klocka, klocka-docka. Sen tittade vi på kartan vart vi skulle gå och det fanns grejor som visade vad som kom. När vi kom till ormar skulle vi ta på osynlighetsväven. När vi hade gått förbi ormarna tog vi av osynlighetsväven och bytte saker i ledet. Den som hade gått först fick gå längst bak. Vi hittade saker som Trulle och Trulle hade tappat, det var hjul, kugghjul och sånt. Då fick vi gå genom en portal med händerna på varandras axlar, sen hittade vi deras verkstad. Vi gick vidare och hittade en häxgryta. Andrea och Liam smög fram och lämnade en karta så häxorna skulle hitta till ljudkällan. För att komma vidare klättrade vi genom ett spindelnät med spindlar. Sen kom vi till ljudkällan. Vi kom till en stege, då fick vi mäta med tre hopprep, där hittade vi en sten som vi fick läsa på och det stod Elisabet på den. Vi fick klappa E-li-sa-bet. Sen gick vi vidare. Vi såg ormar på stigen, häxorna hade lagt ut ormar på stigen eftersom Trulle och Trulle var intresserade av natur. Sen fortsatte vi gå och kom till en stege, vi fick mäta med fyra rep. Då hittade vi en kodnyckel och Emil B fick läsa vad det stod ”titta bakom stubben”. Liam hittade Trulle. Vi fick skynda oss för häxorna var jättenära. Vi fick göra baklänges när vi skulle gå ut genom sista portalen ”bulle, rulle, Trulle”. När vi var tillbaka i verkligheten fick Liam gömma Trulle under sin jacka medan vi gick till skolan.

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut

06 oktober 2015

Dagens mattekluring

Vi jobbar vidare med "äventyrstema". Undra hur det skulle se ut i hallen om det bara gick häxor på skolan?
Hur kan det vara en mattekluring? Jo, att föreställa sig något är grunden till att tänka hypotetiskt och början till att tänka abstrakt. Det samt att förutsäga, gissa, uppskatta vad som skulle kunna hända är  viktiga kunskaper inom matematik. 

Barnen fick samarbeta två och två med uppgiften. Det var allt från häxhattar till snorkråkor...

Titta gärna på vår konstutställning i hallen. 




24 september 2015

Äventyr!

Nu ska ni få höra något spännande! 

Det jag ska berätta nu är en saga fast det kan kännas som att det händer på riktigt.

Igår när jag gick i skogen så kom det en Uggla flygande, den landade framför mig på stigen. Ugglan hette Regin och den kunde prata, den berättade att två små troll som heter Trulle och Trulle är i stor fara för några häxor försöker fånga dem. Häxorna har hittat en gammal bok med häxbrygder, men de kan inte läsa eller räkna. Men häxorna har hört att de två trollen är duktiga på att både läsa och räkna, så nu ska häxorna fånga dem och tvinga Trulle och Trulle att lära dem läsa. Trollen har flytt från sitt hem, men i all hast så tappade de uppfinningssaker så häxorna har lyckats spåra dem. Nu är det bråttom för häxorna är nära Trulle och Trulle. Ugglan Regin undrar om det finns någon som är modig nog att våga rädda de två trollen. 

I förskoleklass finns det många modiga barn som vill rädda Trulle och Trulle. Så idag gav vi oss iväg på äventyr. 


Portalen in till Trollskogen. 
 



Ugglan Regin vakar över oss så att inget ska hända. 


Trulle och Trulle har satt upp små stegar där de placerat ut klurigheter. Dessa måste vi lösa för att få fram ledtråden till vart vi kan hitta dem. Första klurigheter ligger 1 hopprepslängd från trädet med stegen. 


Massa stenar med siffror, vad ska vi göra med dem? 



Efter en del klurande upptäckte vi att om stenarna ligger i nummerordning i en cirkel så ser det ut som en klocka. 
 
 

Vi tar fram vår Kodnyckel och tittar om det finns någon bild som rimmar på klocka.
 

ORM! 
Det är en fälla som häxorna lagt ut för att fånga Trulle och Trulle. 
Vilken tur att vi har en magisk osynlighetsväv så att vi kan ta oss förbi den.
 

Vi vandrar vidare och kommer till ett träd till med en stege på. 
Nästa ledtråd låg 2 hopprepslängder från trädet med stege. Hur låter de här två bokstäverna? Hur låter det om man sätter ihop dem? Ko - finns det någon bild på bildkartan som rimmar på ko? 
 

Vi kommer till en ny portal, undra vart den kan leda?
 

Det var ingången till Trulles och Trulles uppfinningsplats. Här samlar vi kraft för att våga oss vidare i äventyret.
 

Nu blir det lite läskigt, vi har kommit till häxornas plats. Här ska vi lämna en karta så att de hittar till ljudens källa. 
Om man ska kunna lära sig läsa måste man kunna höra skillnad på olika ljud och hur de låter tillsammans. 
Hoppas häxorna hittar till ljudens källa för då behöver de inte fånga Trulle och Trulle. 
 

Den häxbrygden ser inte så god ut...
 

För att ta oss vidare från häxornas plats så måste vi klättra genom ett spindelnät. 
 

Usch vilka läskiga jättespindlar det var i och bredvid nätet, 
tur att barnen i förskoleklass är så modiga att de vågar klättra igenom ändå. 
 

Undra vart vi kommit nu?
 

Det var portalen till ljudens källa...


Vi måste skynda oss vidare så att vi hittar trollen före häxorna. På tredje ledtrådsplatsen fick vi den här kluringen att fundera på: 
vi använde ett hopprep på första ledtråden och två hopprep på andra ledtråden. 
Hur många hopprep ska vi mäta med den här gången?


Efter att vi mätt med tre hopprep så hittade vi en sten som det stod ELISABET på, hur många stavelser är det i Elisabet? 
Vi klappade och räknade, efter en del klurande kom vi fram till att det var fyra. 
Har vi något på bildkartan som rimmar på fyra?

 

Oops! Ormar = häxfälla!
Fram med osynlighetsväven. 
 


Vi klarade oss förbi och är framme på fjärde ledtrådsplatsen. 
Där fick vi mäta med fyra hopprep för att hitta klurigheten. 
 

I en trädstam hittar vi en genomskinlig ordkarta. Hur ska vi lösa det här?


Efter en del klurande löser vi det hemliga meddelandet och ger oss iväg. 
Nu är det bråttom att hitta Trulle före häxorna. 

                         Vi hann!
 
Nu är det bråttom att ta sig till verklighetsportalen innan häxorna hittar oss. 


Vilken tur att vi lyckades rädda Trulle och Trulle innan häxorna kom. 
Trulle och Trulle ville följa med oss och bo på skolan så att de kan lära oss en massa saker. 

Oj vilket spännande äventyr och lite läskigt när häxorna närmade sig...



22 september 2015

Häxsmyg


Idag har vi varit i skogen och tränat på att smyga. Uppdraget var att förflytta sig längs en stig, hämta två geometriska former och ta sig tillbaka utan att bli upptäckt av häxan Camilla. Gissa om det var många hjärtan som slog fort...

17 september 2015

Idrott

Oftast har vi idrott ute även om det regnar men idag var barnen så blöta så istället för idrott ute så gick vi till gymnastiksalen. I Lgr11 står det att ämnet "Idrott och hälsa" ska innehålla enkla regellekar och grovmotoriska övningar som tex springa. Idag blev det en kombination av dessa i "pepparkakskull". En jagalek med skräckblandad förtjusning...


15 september 2015

Hur många kottar behöver man för att göra en klocka?

En frågeställning som vi aldrig fick något svar på (för vi glömde bort att räkna). Däremot blev det en hel del andra intressanta funderingar. Vad det finns för sorts klockor, iPad, mobiler, gökur, väckarklocka med digitala siffror, solen. 

Men hur vet man hur mycket klockan är?
Det finns "pekare" och siffror. 

Kan man veta hur mycket en klocka är utan siffror?

Kan man veta hur mycket en klocka är utan visare?





Under den här lektionen har vi arbetat med att designa, lokalisera, mäta, räkna och förklara. Fem matematiska aktiviteter som är grunden för att förstå matematiken under den fortsatta skoltiden. 


14 september 2015

Måndag i f-klass



Morgonrundan kan innehålla många olika moment där man tränar motorik. Idag hamnade ena halvan i klätterställningen, att ta sig upp och ner är inte så enkelt. 





På samlingen gjorde vi almanackan och vi upptäckte att det var Ida som har namnsdag. Vilka ljud finns i Ida (I-D-A) hur många är det? Titta så många andra ord där ljudet i finns. (Några ord har inget i, men vad gör väl det när man har vågat räcka upp handen för att säga något). 



På lekstunden var det några barn som gjorde "Lycko" och tränade på att hitta olika ord.