09 september 2015

Matematik i Krokodilträsket



Vi har varit ute och tagit massa plankor. Så har vi samarbetat i olika lag. Vi skulle ta plankorna och komma över krokodilträsket utan att ramla i. Det var lätt för ena laget för att de hittade ett sätt att göra det på. 

Berättat av Ronja och Alma


I den här övningen tränar vi på samarbete, problemlösning och motorik.
Att vi väljer att fantisera att det är ett Krokodilträsk är för att förmågan att föreställa sig något (Krokodilträsket) är grunden till att tänka hypotetiskt och abstrakt. Förmågor som är viktiga att behärska inom matematiken. 

I förskolans läroplan (Lpfö98) står det att barn utvecklar sin förmåga att använda matematik genom att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar. Utöver detta lyfter skolans läroplan (Lgr11) att syftet med matematik bl.a. är att eleverna ska få utveckla sina kunskaper att lösa problem samt reflektera över och värdera olika strategier/metoder. I den här övningen har de verkligen fått öva på just de sakerna, för hur gör man när fyra barn ska ta sig över ett Krokodilträsk med hjälp av fyra träbitar och vilken strategi fungerade bäst?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar