28 oktober 2016

Barns rättigheter

Den här veckan har vi läst böcker kopplade till barn-konventionen och alla människors lika värde. 

Idag fick alla barn varsin människa att färglägga. Precis som oss så blev de olika och unika, alla lika värdefulla. 

Elina kom med idén att vi skulle kunna sätta ihop dem som en ring. Några barn hjälptes åt att testa om det gick och hur stort papper vi behövde. De kom även på att två barn saknades och de borde ju också få vara med, så vi lämnade plats till dem. När vi klistrat upp alla barn så funderade vi på om den var klar. Emma kom med förslaget att vi kunde skriva "Världens bästa klass" i mitten och det tyckte de andra var ett bra förslag. Några barn tyckte att vi skulle rita hjärtan bredvid, alla som ville fick rita ett hjärta. Vad bra det blir när man samarbetar och vilket fantastiskt konstverk det blev. Kom gärna in och titta. 


Lgr11
Natur, teknik och samhälle
Barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barn konventionen). 

Grundläggande värden

Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara ickekonfessionell. 


Förståelse och medmänsklighet

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell lägg ning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlings entlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nations gränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Skolan är en social och kulturell mötesplats som både har en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som arbetar där. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar