13 oktober 2016

Utflykt


Trulle och Trulle hade hört att det skulle finnas en jättestor sjö, Sveriges femte största sjö. Alla barn vill visa var den finns, så vi promenerade ner till vindskyddet vid Storsjön. När vi kom fram fick barnen två uppgifter av Trulle och Trulle. Den första var att de två och två skulle fundera ut något som de ville fotografera och sedan skriva om på bloggen. Den andra uppgiften var att de skulle leta stenar och annat material och bygga ett troll. Sakerna har de tagit med till skolan så att vi kan limma ihop trollen. 


Här kommer barnens fotografier och berättelser till dem. 



vi hitade påeljusan. trål  påstenen. fia moa


det er den 5 största sjö. ivar lucas



det va lila bokstäver. Einar


 
vt sen. tureoliver



srsö. alvar alva

vi kasta sen i storsjön
ture he max e.


aka
vtönn
villy Theo  



plask. plums. emma Noah



vi ha fotat stor sjön och  en bit av landät. vera och elvira


 hfjttjtjtjtkigktkgokttkioktkititiriroi95o4gug9i4t9i                                                                                                                                         trewsfgggdgfgjxsssaddzxfr (spökskrift)
 axelthilde


 
fin ö. vi hrtagit kot. molly ock elina



Sista biten tillbaka till skolan, från Ica, räknade vi hur många lyktstolpar som vi passerade (de som var så nära att vi kunde ta på dem). Hur många det blev? fråga era barn.



Genom vår utflykt och inlägget på bloggen får vi bl.a. med följande saker i Lgr11:

I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbets sätt, uttrycksformer och lärmiljöer 
Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycks former 
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter och vistelse i olika naturmiljöer. 


Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
  • skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt,
  • kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften,
  • skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,
  • röra sig allsidigt i olika miljöer 


Undervisningen ska behandla följande 
  1. Matematiska resonemang och uttrycksformer
    • Naturliga tal och hur de kan användas för att ange antal och ordning. 
     
  2. Språk och kommunikation 
    • Digitala verktyg och medier för kommunikation. 
    • Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap. 
  1. Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
    • Fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder. 
  1. Natur, teknik och samhälle
    • Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker. 
  1. Skapande och estetiska uttrycksformer
    • Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.
    • Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar