Trulle och Trulle hade hört att det skulle finnas en jättestor sjö, Sveriges femte största sjö. Alla barn vill visa var den finns, så vi promenerade ner till vindskyddet vid Storsjön. När vi kom fram fick barnen två uppgifter av Trulle och Trulle. Den första var att de två och två skulle fundera ut något som de ville fotografera och sedan skriva om på bloggen. Den andra uppgiften var att de skulle leta stenar och annat material och bygga ett troll. Sakerna har de tagit med till skolan så att vi kan limma ihop trollen.
Här kommer barnens fotografier och berättelser till dem.
vi hitade påeljusan. trål påstenen. fia moa
det er den 5 största sjö. ivar lucas
det va lila bokstäver. Einar
vt sen. tureoliver
srsö. alvar alva
ture he max e.
vtönn
villy Theo
plask. plums. emma Noah
vi ha fotat stor sjön och en bit av landät. vera och elvira
axelthilde
fin ö. vi hrtagit kot. molly ock elina
Genom vår utflykt och inlägget på bloggen får vi bl.a. med följande saker i Lgr11:
I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbets
sätt, uttrycksformer och lärmiljöer
Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära
tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycks
former
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter och vistelse i olika naturmiljöer.
Genom undervisningen i förskoleklassen ska eleverna sammanfattningsvis ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
-
pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,
-
skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och
empatiskt förhållningssätt,
-
kommunicera i tal och skrift i olika sammanhang och för skilda syften,
- skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer,
- röra sig allsidigt i olika miljöer
Undervisningen ska behandla följande
-
Matematiska resonemang och uttrycksformer
-
Naturliga tal och hur de kan användas för att ange antal och
ordning.
-
Naturliga tal och hur de kan användas för att ange antal och
ordning.
- Språk och kommunikation
-
-
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
- Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap.
-
Digitala verktyg och medier för kommunikation.
-
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
- Fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
-
Natur, teknik och samhälle
- Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.
- Skapande och estetiska uttrycksformer
- Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.
-
Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar