15 september 2015

Hur många kottar behöver man för att göra en klocka?

En frågeställning som vi aldrig fick något svar på (för vi glömde bort att räkna). Däremot blev det en hel del andra intressanta funderingar. Vad det finns för sorts klockor, iPad, mobiler, gökur, väckarklocka med digitala siffror, solen. 

Men hur vet man hur mycket klockan är?
Det finns "pekare" och siffror. 

Kan man veta hur mycket en klocka är utan siffror?

Kan man veta hur mycket en klocka är utan visare?





Under den här lektionen har vi arbetat med att designa, lokalisera, mäta, räkna och förklara. Fem matematiska aktiviteter som är grunden för att förstå matematiken under den fortsatta skoltiden. 


14 september 2015

Måndag i f-klass



Morgonrundan kan innehålla många olika moment där man tränar motorik. Idag hamnade ena halvan i klätterställningen, att ta sig upp och ner är inte så enkelt. 





På samlingen gjorde vi almanackan och vi upptäckte att det var Ida som har namnsdag. Vilka ljud finns i Ida (I-D-A) hur många är det? Titta så många andra ord där ljudet i finns. (Några ord har inget i, men vad gör väl det när man har vågat räcka upp handen för att säga något). 



På lekstunden var det några barn som gjorde "Lycko" och tränade på att hitta olika ord. 


10 september 2015

Skriva ord

Idag har barnen samarbetat två och två (några var tre). De fick en bild och skulle försöka skriva några ord. De har klurat alldeles själv vilka ljud som finns i ordet. Här kommer ett axplock. 



Visst är det imponerande vad duktiga de är. 



Några skrev hela meningar. 


I Lpfö98 står det att vi ska utveckla barnens intresse för skriftspråk, bilder och texter.
I Lgr11 står det att vi ska arbeta med sambandet mellan ljud och bokstav samt att eleverna i slutet av årskurs 3 ska kunna skriva enkla texter med läslig handstil. 



09 september 2015

Matematik i Krokodilträsket



Vi har varit ute och tagit massa plankor. Så har vi samarbetat i olika lag. Vi skulle ta plankorna och komma över krokodilträsket utan att ramla i. Det var lätt för ena laget för att de hittade ett sätt att göra det på. 

Berättat av Ronja och Alma


I den här övningen tränar vi på samarbete, problemlösning och motorik.
Att vi väljer att fantisera att det är ett Krokodilträsk är för att förmågan att föreställa sig något (Krokodilträsket) är grunden till att tänka hypotetiskt och abstrakt. Förmågor som är viktiga att behärska inom matematiken. 

I förskolans läroplan (Lpfö98) står det att barn utvecklar sin förmåga att använda matematik genom att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar. Utöver detta lyfter skolans läroplan (Lgr11) att syftet med matematik bl.a. är att eleverna ska få utveckla sina kunskaper att lösa problem samt reflektera över och värdera olika strategier/metoder. I den här övningen har de verkligen fått öva på just de sakerna, för hur gör man när fyra barn ska ta sig över ett Krokodilträsk med hjälp av fyra träbitar och vilken strategi fungerade bäst?







08 september 2015

En av dagens samarbetsövningar


Gamla cykelslangar kan man använda till mycket, bla samarbetsövningar. 


Att vara flera stycken i en cykelslang och sedan ta sig framåt är inte det lättaste. Känslan att gå först och sist är inte densamma. Efter övningen fick varje grupp var för sig reflektera över hur de ska göra nästa gång för att det ska kännas bra även för den som går sist. 

03 september 2015

Skriva

Många barn vill lära sig mer om att skriva, så det har vi tränat på idag. Titta i barnens Berättarböcker så får ni se vad duktiga de är. 



01 september 2015

Matematik ute


Idag har vi tärningsuppdrag. Ni får fråga barnen vad man skulle göra på de olika antalen.