14 september 2016




tilde ok elvir dåmskre blåg svar åsa emma moa 

 
vi ar letat bokstever.  ivar

 
vi trede römbär p et hlspand. emma

jipseplä. moa



 
jag har skrivit bå blågän. ivar


moa  emma 




08 september 2016

En helt vanlig torsdag

Vi började som vanligt med en följa John-runda följt av "namnträning" och samarbetsövningar. 



Uppdrag 1: Hur gör man för att förflytta en cykelslang runt hela cirkeln utan att släppa taget. Som vuxen gäller det att bita sig i tungan och inte ge några ledtrådar, utan låta barnen få klura själva. Praktisk problemlösning och samarbete. 






Uppdrag 2: Utan att prata med varandra ska ni ordna er i ett led där den som är kortast står först och den som är längst är sist. Praktisk problemlösning och samarbete med annan kommunikation än tal. 





Efter arbetsstunden fick alla barn varsin klädnypa, den är ett lånekort för att låna saker i förrådet. Ett sätt att träna ansvar, både för att hålla saker hela samt att ta ansvar för att återlämna saker men lånat .


Några lånade hästar, andra lånade bandyklubbor och mål eller kubb. 





När vi kom in fortsatte vi att arbeta med diagram och våra namn. Så här blev fördelningen på antal bokstäver i namnet när vi gjorde med 20 barn. 

Diagram kan se ut på olika sätt. 





Nu kan vi se vilka namn som har vilket antal bokstäver, vilka som är lika många och vilka det finns flest/färst av. 



På lekstunden var det några barn som fick ytterligare ett problem att lösa, sifferkort och klädnypor. Med gott samarbete hamnade alla siffror i rätt ordning, men hur gör man när det saknas en siffra?



Lgr11
Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i det kunnande och de erfarenheter som eleverna tidigare har tillägnat sig, men också kontinuerligt utmana eleverna vidare genom att inspirera till nya upp täckter och kunskaper. I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbets sätt, uttrycksformer och lärmiljöer. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera. Undervisningen ska uppmuntra och utmana eleverna att pröva egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kreativitet, nyfikenhet och tilltro till sin egen förmåga. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. 



07 september 2016

Diagram


Idag har vi jobbat med diagram. Vilket antal bokstäver har vi i våra namn. Vilket antal finns det flest av och vilket finns det färst av. (Om era barn säger att det var 3 o 4 bokstäver i namnen så beror det på att denna bild är från andra gruppen). 


Lgr11
Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för matematik och förståelse för hur matematik kan användas i olika situationer. 

05 september 2016

Is- och solhandlingar

Vi har läst en bok som heter Tilda med is och sol. Tilda gör en hel del saker som inte är så snällt. Vi har pratat om vad som kan vara is- och solhandlingar samt hur vi vill ha det i f-klass. Barnen fick rent fysiskt flytta sig till is eller sol (olika delar av rummet) Först var det någon som skulle vara tuff och välja ishandlingar men när ingen annan följde med så ändrade den sig och alla barn tyckte att vi skulle ha solhandlingar. 


02 september 2016

Massage


Vi avslutade veckan med en massagestund, de flesta barnen deltog. Massage är ett bra sätt att bygga bra relationer och få positiva upplevelser tillsammans. Vi vuxna styr vem som masserar vem för att minska risken för utanförskap. 

Lgr11
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. 

Faddergrupper

För att skapa trygghet arbetar vi ibland i faddergrupper så att barnen lär känna barn i åk 1-5. Idag gjorde vi olika samarbetsövningar. 


Hjulet, då ska vi tillsammans ta oss runt en bana både genom att stå vända mot varandra...


och vända från varandra, samtidigt som vi är formade som en cirkel. 


Sen gick vi som ett leddjur. 



Sista uppgiften var att försöka göra en så lång mänsklig kedja som möjligt. Hur lång den blev? Fråga era barn. 

Lekens dag

Idag firar vi lekens dag. 

Leken är jätteviktig, i den tränar barnen bl.a. på:
- regler o normer
- grov o finmotorik 
- begreppsbildning
- turtagande
- rumsuppfattning 
- flexibilitet 
- kroppsuppfattning 
- ansvar
- problemlösning
- kreativitet
- besvikelse
- hänsyn 
- kommunikation
- konfliktlösning
- självständighet 
- trygghet
- fantasi 














I Lgr11 står det bl.a. så här:

Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi, inlevelse och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycks former samt med utforskande och praktiska arbetssätt. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera. Undervisningen ska uppmuntra och utmana eleverna att pröva egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kreati vitet, ny kenhet och tilltro till sin egen förmåga.