08 september 2016

En helt vanlig torsdag

Vi började som vanligt med en följa John-runda följt av "namnträning" och samarbetsövningar. 



Uppdrag 1: Hur gör man för att förflytta en cykelslang runt hela cirkeln utan att släppa taget. Som vuxen gäller det att bita sig i tungan och inte ge några ledtrådar, utan låta barnen få klura själva. Praktisk problemlösning och samarbete. 






Uppdrag 2: Utan att prata med varandra ska ni ordna er i ett led där den som är kortast står först och den som är längst är sist. Praktisk problemlösning och samarbete med annan kommunikation än tal. 





Efter arbetsstunden fick alla barn varsin klädnypa, den är ett lånekort för att låna saker i förrådet. Ett sätt att träna ansvar, både för att hålla saker hela samt att ta ansvar för att återlämna saker men lånat .


Några lånade hästar, andra lånade bandyklubbor och mål eller kubb. 





När vi kom in fortsatte vi att arbeta med diagram och våra namn. Så här blev fördelningen på antal bokstäver i namnet när vi gjorde med 20 barn. 

Diagram kan se ut på olika sätt. 





Nu kan vi se vilka namn som har vilket antal bokstäver, vilka som är lika många och vilka det finns flest/färst av. 



På lekstunden var det några barn som fick ytterligare ett problem att lösa, sifferkort och klädnypor. Med gott samarbete hamnade alla siffror i rätt ordning, men hur gör man när det saknas en siffra?



Lgr11
Undervisningen ska ta sin utgångspunkt i det kunnande och de erfarenheter som eleverna tidigare har tillägnat sig, men också kontinuerligt utmana eleverna vidare genom att inspirera till nya upp täckter och kunskaper. I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbets sätt, uttrycksformer och lärmiljöer. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera. Undervisningen ska uppmuntra och utmana eleverna att pröva egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kreativitet, nyfikenhet och tilltro till sin egen förmåga. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. 



2 kommentarer:

  1. Vilken bra start. Mycket spännande saker. Fina färger i alla namnen också! Det såg klurigt ut övningen med cykelslangen :) Åsa Eldebro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. deva letare merok ring en sykl sykelslang
      fösda skoldagen hisa vi öp flagagan då kom två klaoner
      me glass orektong pratadadepånsenovitrefadenyafröknar.

      thilde och Elvira

      Radera