15 september 2016

Faddrar på besök

Som ett led både i vår satsning på faddergrupper och Hela Sörgård läser så kommer åk 4 att komma till oss ibland och läsa för oss. Även om fyrorna innan hade varit lite gruvsamma så tyckte de efteråt att det var jätteroligt. Flera av eleverna i f-klass hade ställt frågor och det hade blivit samtal om texten. 





Lgr11

Alla som arbetar i skolan ska medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen, 

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla och pröva sin identitet och sina uppfattningar i möte och samspel med andra. 

Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga. 

Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med tal och skriftspråk genom att ge dem möjligheter att läsa, lyssna på samt skriva och samtala om såväl skönlitteratur som andra typer av texter och händelser.

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll. Språk och kommunikation

  • Samtala om innehåll och budskap i olika typer av texter.

  • Berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar